maanantai 25. tammikuuta 2016

IT-oppia ikä kaikki

Tämän kahdeksan kuukauden aikana olen tehnyt paljon erilaisia töitä. Niihin sisältyy IT-koulutuksia, asennuksia ja ohjelmien testauksia. Voin sanoa että olen oppinut itsekin paljon tästä työstä.

Koulutukset ja ohjaukset ovat olleet tämän työn antoisin osuus, sillä niiden kautta on monesti oppinut itsekin uutta. Itsestäänselvyydet on unohdettava ja asiaa mietittävä asiakkaan näkökulmasta. Näin nuorena "diginatiivina" ei aina osaa kuvitellakaan, että monet ihmiset ovat tehneet suuren osa työurastaan - tai koko uransa - ennen tietotekniikan yleistymistä.

Lisäksi meidän asiakkaat ovat näkövammaisia, mikä täytyy myös huomioida. Näkövammaiset käyttää tietokoneen kanssa erilaisia apuohjelmia ja paljon pikanäppäimiä. Pikanäppäimillä voi tehdä paljon asioita tietokoneella ja Internetissä. Esimerkiksi Youtubea ja Facebookia voi käyttää pikanäppäimin.

Minun koulutusaiheita on tähän mennessä ollut esimerkiksi eräs kuvankäsittelyohjelma, Youtuben käyttö ja Facebook-videon lataaminen. Tuo kuvankäsittelyohjelma piti ensin itsekin opetella. Youtubesta ja Facebookista olen kouluttanut useammallakin viikolla ja joka kerralla olen koittanut parantaa materiaalia ja koulutukseni tasoa. Virheistä oppii.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti