maanantai 11. tammikuuta 2016

Kuinka kaikki alkoi

Paikka auki on RAY:n projekti, jonka tarkoitus on auttaa nuoria työllistymään. Minä olen ollut keväästä asti töissä Kuurosokeiden toimintakeskuksessa Tampereella IT-työntekijänä. Minun töihin on kuulunut asennuksia, ohjeiden laatimista ja lisäksi olen ollut IT-koulutusviikoilla kouluttajana. Olen vielä neljä kuukautta täällä töissä.

Työ alkoi toukokuussa. Ensimmäisenä päivänä laiteltiin työvälineitä kuntoon ja tutustuin tarvittaviin ohjelmiin. Työn alussa kuluu aina jonkin verran aikaa siihen että oppii työt, "talon tavat" ja pääsee työyhteisöön sisään. Perehdytystä sain tarvittavien ohjelmien ja työtehtävien lisäksi kuurosokeiden kommunikaatioon. Paikka oli jo ennestään tuttu, mikä nopeutti työhön ja työyhteisöön sisään pääsyä. Parhaiten työyhteisöön pääsee sisään, kun on sosiaalinen ja avoin. Työkaverien huomiointi vaikuttaa myönteisesti työilmapiiriin ja onhan sitten helpompi tehdä heidän kanssaa töitäkin. Kahvi- ja ruokataukoja on tässäkin mielessä hyvä pitää.

Työ on ollut paljon tietokoneella kirjoittamista, mutta myös IT-koulutusta. Julkinen esiintyminen, vaikkakin pienelle ryhmälle, jännitti alussa jonkin verran, mutta ne sujuvat. Tietokoneella istuminen taas rasittaa välillä silmiä ja saa paikat jumiin. Välillä on hyvä venytellä ja lepuuttaa silmiä. Siinä niitä huonoja puolia, muuten tämä työ on ollut mielenkiintoista ja antoisaa.

- Eetu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti